KIRAC
''Wanneer kunst wordt
gebruikt om een vooringenomen agenda te promoten wordt ze
ongeloofwaardig, intolerant en irrelevant. Zeker wanneer ze haar eigen
bestaansrecht aan die agenda denkt te moeten ontlenen.'' Sinds 2016
bespreken Kate Sinha en Stefan Ruitenbeek kunst op het YouTube-kanaal
Keeping it real art critics (KIRAC). Hun filmpjes zijn een grote hit,
en hun confronterende stijl is omstreden. Eerder dit jaar gelastte de
directie van de Rietveld Academie een KIRAC-optreden af na protest van
studenten over vermeende 'seksistische' en 'racistische' uitspraken van
het tegendraadse kunstenaarsduo. KIRAC verwerkte de vrijgekomen energie
in een van hun meest komische en satirische afleveringen:
https://youtu.be/QS5Ws5ShnNw.
Door te spelen met opinies, en deze op theatrale wijze tegen elkaar uit
te spelen, creëert Kirac een ruimte waarin het gepolariseerde debat
weer van een afstand kan worden bekeken. De films vormen een vrolijk en
brutaal ontwapenend portret van de ideeënstrijd die nu gaande is. Het
is een perspectief van bovenaf, zoals een roman: het beschouwt niet
alleen de ideeën die mensen hebben, maar bekijkt ook de persoon die het
idee uitdraagt. Op die manier biedt Kirac een esthetische, artistieke
positie die een opbeurende en verlichtende uitwerking heeft.
KIRAC werd een half miljoen keer bekeken op YouTube.
Er verschenen 67 journalistieke artikelen in de afgelopen twee jaar. In
gevestigde kranten, gespecialiseerde kunstbladen, en online media.
Kirac is financieel mogelijk door eigen geld, donerende kijkers, kunstverzamelaars en het Mondriaanfonds.
Kate Sinha is archeoloog, 1988, Deventer.
Stefan Ruitenbeek is beeldend kunstenaar, 1982, Breda.
stefan.ruitenbeek@gmail.com
katesinha@gmail.com
Anderen over KIRAC
Paul van Esch, Art Advisor, about Episode 4, The Psychology of Jon Rafman
Again (I have to admit) one of the best critical voices in
reviewing art I have seen in a long long time. I have enjoyed this
film, I had to smile big and it's merciless and yet positive (towards
art in general and what to expect from it). There is still life after
Art Forum.
De Balie, bij premiere Episode 13, Stigma
In 2016 bibberde de Nederlandse kunstwereld van angst:
KIRAC zag het licht! Keeping It Real Art Critics bestaat uit Stefan
Ruitenbeek en Kate Sinha. Met Nietzsche onder de arm en gewapend met
filmcamera en richtmicrofoon doen zij verslag van tentoonstellingen of
reflecteren op vastgeroeste dogma’s binnen de culturele sector. Tijdens
deze avond zal de première plaatsvinden van de nieuwste KIRAC episode.
Aansluitend gaan we aan tafel met Kate en Stefan en panel om het te
hebben over kunst, politiek en nieuwe vormen van kritiek.
De afgelopen twee jaar was er veel te doen rondom KIRAC. Ze werden
beschuldigd van racisme en seksisme en de vertoning van hun nieuwe film
werd geweigerd door de Rietveld Academie. De stijl van KIRAC is hard:
Stefan en Kate schuwen de directe confrontatie niet, en spelen –wanneer
het hen uitkomt- hard op de man.
Waait er met KIRAC een frisse wind door de Nederlandse kunstkritiek?
Bewijst alle commotie dat zij de vinger op de zere plek leggen? Of is
KIRAC enkel een olifant in de porseleinkast? Is hun confronterende
methode problematisch? We onderzoeken het deze avond nader door middel
van film en gesprek met o.a. KIRAC, Timon Dias (GeenStijl), Thijs Broer
(Vrij Nederland), Emmelie Koster van No Man's Art Gallery.
Max von Kreyfelt, Café Weltschmerz
KIRAC (Keeping It Real Art Critics) zijn beeldendkunstenaar Stefan
Ruitenbeek en archeologe Kate Sinha. KIRAC wordt het 'PowNews van de
kunsten' genoemd - al is KIRAC inhoudelijker en pretentieuzer. Ze
misbruiken, volgens eigen verklaring het verlichtingsideaal van de
dialectiek en willen in debat gaan met geduchte tegenstanders. In de
praktijk pakt het helaas vaak anders uit. De confrontaties in de
kunstwereld over schoonheid, begrippen en drijfveren, zoekend naar
integere definities, het blijft een ideaal zonder eindpunt.
Susana Puente Matos, art-historian and writer:
''Over the past two years KIRAC has taken the art world by storm,
forging a unique monopoly over art criticism that is read, watched, and
understood by the general public. And I think you hit the jackpot with
simchowitz. I think it’s a very
good testament to your ability to capture the essence of someone. You
pick up these idiosyncratic moments of his. He’s brilliant and
detestable and highly sympathetic all at once. He has a lot of good one
liners''
|
|