comments

Leave a Reply to Jan Tietzie Cancel reply

109 responses

  • Sam

    Please give an update about KIRAC academy!

    • Stefan

      Thanks Sam,

      All our KIRAC episodes are an poetica and an academy.’KIRAC academy’ was a form we were experimenting with. No to be taken too literal. Just like the word ‘art critics’ in our name. They are labels to play with. But, if you have concrete questions / issues you want us to answer or reflect on, send it to stefan.ruitenbeek@gmail.com and if we have and answer or reflection, we will do it. We are deep in editing KIRAC 27, sometimes an alternative activity can be very welcome and refreshing, sometimes i archive an interesting issue for another time.

      Regards, Stefan

  • Marten de Wind

    I think it is fascinating how this series evolves from critique into a work of art. It starts very generously in episode 12 and evolves trhrough the next episodes. I am left with the feeling that this was all anticipated.

  • Nick

    Enige wat ik nog op een zilveren schaal in plebstaal wil horen is wat ‘real’ voor KIRAC is.

    Iets met dat kunst is wat het is zonder dat iemand mag bepalen wat het is. Niks geforceerd, alles vrij? Ongemoeide energie met een vleugje mens?

    Jullie krijgen al geld van me, dus hup!

  • Vincent

    Eerst dacht ik nog, jullie hebben wat nieuws te brengen, maar ik moet zeggen dat het vies tegen valt. En niet ‘real’ en niet ‘kritisch’ en al lang niet meer origineel, inspirerend, taboedoorbrekend of vrij. Jammer. goed geprobeerd jongens. tijd voor wat anders.

  • Lowieke

    Hoi!

    Thanks voor het vinden van de woorden die ik vaak niet weet te vinden.

    Even een privé-vraag: Kate ben jij familie van Paul?

  • Ginger

    Nouja, laat maar. Ik ben met een pijp achterover gaan leunen en dit is wat het is. Het is al, wat het zou moeten zijn. Moeilijk. Maar ik ben voldaan.

  • Ginger

    Ik heb dus alles bekeken, en ik ga jullie financieel steunen want ik houd van de stijl en de kritiek. Maar de vraag die bij mij inmiddels steeds meer naar boven komt; Kunnen jullie mij laten zien “HOE DAN FOKKING WEL?!”

  • Peter

    KIRAC 22: Goed hoe jullie laten zien hoe deze meneer vanuit zijn ivoren toren volledig losgezongen van de wereld met publieksgeld zijn eigen stokpaardjes berijdt. Het arrogante toontje van iemand die nog nooit zelf iets heeft moeten presteren.

    Oscar zegt “ik ben aangenomen op kennis en ervaring”.
    Never argue with an idiot; he brings you down to his level and beats you with experience.

    “ik heb niks en jij zit op een zak met geld”. Dat zie je ook in jullie shot in het goedkope flatje … Knap hoe je toch door blijft gaan met hoge bomen de maat nemen!

  • Peter

    KIRAC 22: Goed hoe jullie laten zien hoe deze meneer vanuit zijn ivoren toren volledig losgezongen van de wereld met publieksgeld zijn eigen stokpaardjes berijdt. Het arrogante toontje van iemand die nog nooit zelf iets heeft moeten presteren.

    Oscar zegt “ik ben aangenomen op kennis en ervaring”.
    Never argue with an idiot; he brings you down to his level and beats you with experience.

    “ik heb niks en jij zit op een zak met geld”. Dat zie je ook in jullie shot in het goedkope flatje … Knap hoe je toch door blijft gaan met hoge bomen de maat nemen! Daarom is KIRAC 23 een misser.

  • Not Me

    Ja geinig.

  • Roiko Masako

    Beste Kirac,

    Ik ben erg benieuwd naar jullie aanstaande film. Wel zou ik graag willen weten waarom jullie hebben besloten de titel ‘Honey pot’ te gebruiken, en of jullie ook de titel ‘Honey trap’ hebben overwogen?

    Namelijk, volgens mij is die laatste term nog passender als titel, aangezien de honey trap een spionagetactiek is voor het lokken van een lid van de tegenpartij middels sexuele avances, dit vast te leggen, zodat met dit materiaal deze persoon gechanteerd kan worden om geheime informatie in te winnen en/of dit persoon uit te schakelen. Dit wordt uitgebreid beschreven in boeken van John le Carré over George Smiley van de Britse SIS, beter bekend als de MI6.

    De analogie met een zgn. honey pot zie ik ook wel (met als strekking het lokken van inbrekers in (computer)systemen om ze tijdens die daad te kunnen observeren zodat men meer kan leren over hun identiteit en hun handelswijzen etc.), maar, ik vind dat toch minder treffend als analogie dan honey trap. Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, daarom mijn vraag.

    Met vriendelijke groet,

    Roiko Masako

  • Rob

    erg saai dit allemaal.

  • Jan Tietzie

    How much do you like Nietzsche?

    Thank you so much for your work!

  • Jill

    Vraag voor kirac academy
    Mijn zijn in de wereld informeert tegen wil en dank de kunst die ik maak: ik probeer geen ideologie uit te dragen met kunst die ik wil maken, hoe moeilijk het ook is je te interesseren voor een onderwerp zonder je er op een bepaalde manier bij voorbaat tegenover te stellen (Slecht voorbeeld bv Renzo martens). Maar ik loop vaak vast..
    Help!! Ik zie bijna niets meer door de ideologische kritische dekoloniale antiracistische antikapitalistische mist!
    Graag leer ik van jullie, vuurtorens in de verte. Hoe koppelen jullie je persoonlijke idealen los van de kunst en word je werkelijk geintreseerde observant van de wonderbaarlijke wereld?

    Groetjes uit Slotervaart

    • Ard D.C.

      Hey Jill,
      je moet echt verhuizen uit Slotervaart. heb er ook gewoond en het was echt een creatieve strop. onder de rook van schiphol, de snelweg en omgeven door grauwe wederopbouw architectuur… het kan daar aan liggen.

  • Tuin Kabouter

    Vol zelfvertrouwen kritiek uiten in gebrekkig Engels is typisch iets wat men zou verwachten van mensen die bedelen om hun pseudo-intellectuele zelfbevrediging te financieren.

    In deze laagontwikkelde cultuur is het enige dat erger is hetgeen u bekritiseert.

  • Olivier Cornelissen

    Hey, maar gekkigheid, vergeet mijn stijl-oefening van gister. Het is gewoon echt goeie shit wat jullie maken. Echt nice. Respect 🙂

  • Mateo H

    Hace años que el arte no era tan divertido

  • Olivier Cornelissen

    Ik ben me sinds gister aan het inleven in jullie werk en het amuseert me, inmiddels. De vroege videos waren voor mij wel echt te tenenkrommend voor woorden. Ik moest me door intense jeukaanvallen van plaatsvervangende zelfhaat heenvechten om vol te kunnen houden en jullie aan te leren zien voor de veteranen die jullie zijn geworden in die wonderlijke strijd die in zijn randen vanalles wint waar hij qua inzet, en dat vind ik zo vreemd, zo leeg is.

    De beweegreden voor jullie ‘kunst’ (ik vind het overigens ‘slechts’ kritiek omwille van kritiek en je hebt denk ik echt kunstcritici nodig om jullie werk als ‘kunst’ te kwalificeren. Op die fiets of Volkswagen kun je namelijk ook Het Derde Rijk van mislukt kunstenaar Adolf Hitler als dusdanig beschouwen. boem, I went there –>) lijkt niets meer te zijn dan een verongelijkt, cynisch ‘become your enemy’, op een ‘make money bitches’ soort van manier. “Keeping it real” ook.., zó pretentieus, zo wannabe, zo triest blank.

    En outre, een beetje rellen, trappen, establishment bashen, heilige huisjes omver poepen is natuurlijk keileuk. Ik vind het alleen wel jammer dat ik bij jullie steeds het genante, zelfs onaangename gevoel heb dat jullie dit alleen maar doen uit ongenoegen over jullie eigen verondersteld afhankelijkheid (…). Uit miskenning, omdat jullie, net als Adolf Hitler, daar heb je hem weer, mislukte kunstenaars zijn. En dat ben ik zelf ook, maar in tegenstelling tot jullie en Adolf Hitler ben ik gewoon bezig door te gaan met proberen wel een keer iets goeds te maken; iets te vinden wat voor mij deuren naar een nieuwe Wereld opent waar ik en mijn fans echt wat aan zullen hebben. Jullie niet.

    Jullie verwijten de Kunstwereld dat ze geen oog hebben voor jullie obscure (want jullie hebben zelf geen idee) beeld van wat kunst zou moeten zijn en als een stel (neonazistische) hipsters hebben jullie geen betere oplossing de hele flikkerse bende maar te gaan lopen deconstructiveren.

    Snobs, dat zijn jullie. Dat steekt als een gewaxte penis uit het polderwater. Als een paar ondeugende populistjes laten jullie je optillen door het volk en vrijwel zeker zal het jullie lukken, zullen jullie de verschrikkelijke en tegelijkertijd zo fel begeerde top bereiken. Vrijwel zeker zullen jullie onderdeel worden van een nieuwe elite die op haar beurt ook (weer) verachtelijk zal zijn. Even more so, want als zelfverloochenaars vanaf dag 1 zijn jullie natuurlijk echt niets meer dan holle, hilarisch ongrappige succesverhaaltjes. Jullie hebben niet eens ooit geprobeerd een ideaal te hebben. Haha, we hebben iedereen gebruikt om te komen waar we nu zijn en we geven helemaal niks om hetgeen waar we nu verantwoordelijk voor zijn. Is dat niet grappig?

    Om om te blijven kotsen, zou je geloven in het nut of de ‘goede bedoeling’ van jullie strijd, wat ik gelukkig niet doe. Stefan zegt, terwijl er wat extra bloed zijn penis instroomt, “ik ben een psychopatische narcist, haha”. Maar hij is natuurlijk geen psychopaat. Kom op, ook dat is narcistisch gelul. Hij vind het gewoon stoer klinken. Als je heel goed kijkt dan zie je dat hij gewoon een vreetgrage paplul zonder principes is, die zichzelf en anderen graag voor lul zet en zijn pientere, alles fetishistisch invoelende vriendinnetje angstvallig bekoorlijk naar de mond praat. Want zij is natuurlijk het brein en de grote inspirator van deze hele Mathilda trip. Vanuit haar stroomt alle invloed die alle poppen aan het dansen zet.

    Je merkt tijdens het lezen van dit verhaal van mij nu dat zelfs ik zin krijg om woorden te vinden en verbanden te leggen die ik anders onbenut zou laten. Want het inspireert mij ook en misschien lukt het me ook wel om zo intelligent en weloverwogen over te komen als zij! (Zie ook Martin Koolhoven’s poging hiertoe bij de première van afl. 19 in de Balie. Een vertoning om jezelf bij op te hangen, alleen al omdat je net als hij een mens bent.)

    Strict genomen is het ook gewoon een leuke oefening, verbaal masturberen. En ‘en plein publique’ is het inderdaad des te geiler. Het mee laten delen van jouw ervaring als een ervaring an sich voor je toeschouwers. Het is wat we doen. We kijken naar elkaars gemasturbeer. Dit is wie wij zijn. Vrije seks, eat your heart out, fucking babyboomer hippies. We steken gigantische dildos in ons lichaam for the whole world to see! Triomph.

    Alleen niet iedereen is even sexy. En dat is natuurlijk wel waar dit spel om draait. Wie van huis uit niet sexy is kan nog allerlei kanten op. Hij kan zijn schaamte inleveren, zijn lelijkheid uitvergroten en kijken hoe ver hij het daarmee schopt. All is fair in blog and porn. Onze middelen, onze tijd. En wat mij betreft zit hem hierin de meerwaarde van Kirac. Niet in jullie oordelen omwille van het oordelen, want daar is wat mij betreft echt geen kunst aan en bovendien is het denk ik ook zeer kankerverwekkend. De aanval is de beste verdediging? Een draai om je oren kun je krijgen.

    Wat knap is, is hoe Stefan’s vriendin (hoe ze ook heet) zichzelf zo kan vermaken in haar onophoudelijke stroom veroordelingen van alles wat op haar artistieke pad komt, zonder dat het haar opwind of kwaad maakt. Zonder dat ze klaar komt in weze. Een soort tantric judgement if you will. Ook dit kan met narcisme te maken hebben. Een zeker geloof in eigen superioriteit, mogelijk meegekregen in de opvoeding. “Wij zijn beter dan de anderen, schatje.” Verwend? Gewoon “als dusdanig accepteren”.

    Er is geen goed en kwaad. Er is geen doel. Er is geen intentie. Wat is er wel? Waarom je dat afvragen? Dobberen op een bloem in een oceaan van gal.

    Ik vind het dapper hoe jullie de windmolens te lijf gaan en ik vind jullie uiteindelijk toch allemaal sexy, waarmee het meeste is geoorloofd. Maar ik hoop toch dat jullie ook in plaats van dingen afbreken, ook een keer iets moois gaan creëren. Iets moois ja, fuck it.

  • Yorick de Stomme

    Ik heb in fascinatie alle afleveringen meerdere keren bekeken! God, hoe iedereen plots het slachtoffer van zijn natuur en aard, waar je niet omheen kan; het is bijna romanesk. Duidelijk wordt ook hoe er gemakkelijke winstgevende posities zijn; waar niet op een filosofische manier over kunst wordt gesproken. Iedereen voelt zich dan plots bedreigd om zijn machtspositie en lijkt het algemeen goed van de meute te willen beschermen, zodat de meute hem/haar wederzijds beschermt. Er wordt hier met vuur gespeeld, met waarheid en met mimesis. Wat betreft de KIRAC Academy ben ik best benieuwd. Zoals Kate erover sprak, lijkt het eerder naar de meest algemene benadering te gaan van kunst zoals dat werd opgevat in de klassieke oudheid, waarbij letterlijk alles dat een mens kan verwerven van kunde, kunst is; dat kan dan even goed koken zijn. Best boeiend. Ook dat de Academy geen noties hoort op te dringen, maar iemands natuur hoort te verruimen vanuit een commune; zonder pedant gedrag te uiten, en zo open en ruim mogelijk te denken. Misschien zou er ook gesproken moeten worden over de conceptuele kunst en de verwarring die er voor velen daarin ontstaat.

    Groetjes!
    Een schilder uit Antwerpen.

  • Juanelo

    Doe alsjeblieft een item over Design Academy Eindhoven, daar zit een beerput van jewelste wat er gewoon vraagt om opengetrokken te worden. MeToo schandalen, woke fanatici, oerwoud aan ego’s en nog meer van dat soort fraais.

    • Stefan

      Leuk! Kom maar door met goede concrete/specifieke anekdotes/mensen/cases.

  • Yaro

    ik bevind me totaal in de bubbel die jullie zo graag doen barsten. ik studeer zelf kunst en cultuur aan de uni, inmiddels zit ik in mn research master, en veel medestudenten (zeker niet alle gelukkig) werden witheet van van jullie videos. eerlijk gezegd maakt dit mij alleen geïnteresseerder in wat jullie doen. ik bevind me dus tussen mensen die soortgelijke kritiek op jullie hebben (onder andere) als wat er van het gerrit rietveld kwam en ik snap hun kritiek best wel. maar soms vind ik het zo ongelofelijk kortzichtig, het commentaar wat er wordt gegeven. ik snap het best hoor, en soms ben ik het ook gewoon totaal of deels oneens (die weinstein aflevering vond ik echt compleet belachelijk). maar het is meer het extreme sentiment wat haast kinderachtig over komt. het is haast gênant om te zien hoe makkelijk ze zich laten pakken, wat het alleen maar intrigerender maakt voor mij om meer te kijken.
    ongevraagde story time: een keer stuurde een vriendin van me een insta story van jullie en werd helemaal gek over dat het homofoob was en een andere dat het seksistisch was en ik reageerde eerst ‘haha’ omdat ik het gewoon absurd vond en dacht dat ze het ook zo bedoelde. niet dus, ze was doodserieus en was geïrriteerd over mijn reactie. ik probeerde nog uit te leggen dat ik best snap wat ze bedoelt maar dat ik het zo’n laaghangend fruit vond dat ik het niet serieus kon nemen, zoals veel van wat jullie doen wat ‘bezwaarlijk’ is, maar daar was ze niet van gediend – ze vond het letterlijk ‘not funny’.
    het kutste is nog wel dat hierdoor alles wat jullie doen de discussie blijkbaar haast niet eens waard is. misschien als je ertoe geforceerd word tijdens college. maar dan ook vooral omdat het moet, en snel toch weer derailen naar identiteitspolitiek. nou dan houd ik liever mn bek dan dat ik een lawine aan gezeik over me heen krijg terwijl ik niet eens aan jullie kant sta of zo. echt doodsaai eerlijk gezegd wat ik kan dat hele debat in mn hoofd wel uitspelen, zelfs al had ik er nog nooit iemand over gehoord.
    dus ja, wou dit even kwijt, gewoon om wat tijd te doden. i guess dat dit een compliment is en ben benieuwd naar alle andere dingen die jullie nog gaan maken.

  • Olivier Jansen

    Het van Abbe museum moet dicht tot het een respectabele hoeveelheid volksnijverheid van Koerdische vrouwen in de museumwinkel ter verkoop kan aanbieden.

  • Thomas Raymond

    or me this episode [KIRAC 20 ‘The Laten Potency of Rob Defares’] is a transcendent joy.
    I love seeing more of Stefan.
    Somehow Stefan you made something truely life giving out of a person who seemed like a disappointment to you all.

    I am glad we got an extension! Leaving in perhaps the most stoic useful advice for our time: WE NEED NEW WAYS TO DEAL WITH TRUTH Rather than more of the packaged “life threatening positions” which today find themselves at the centre of both of the great ideologies.
    As Nietzsche says of the Tragedy of the Ass: “To perish under a burden one can neither bear nor throw off”
    Any position like this is not a true solution.

    I was surprised Tarik didn’t chew on the miserable psychological collapse of Jordan “not wanting anyone to think about anything” a little more.
    Obviously it was you Stefan who was polluting his “not thinking” red apple green apple confidence and self aware irony he can display in his other interviews with your professional passivity unloved by celebrities.
    But forget the chewing, I appreciate Tarik’s “Nay” much more.
    Jordan’s neurotic behaviour, egotistic cultivation set against his Buddhist “it’s all the void” is not fascinating enough to explore beyond a tired Nay.
    For he is not a true star, living in a true conflict with his own cynical decadence and his meaningful activism, he appears just an animal of the status quo.
    Tired and resentful when asked an honest question he could have predicted.

    It reminds me of one of my favourite KIRAC moments when Stefan ignored Steven ten Thije when he attempts to engage in KIRAC 16.
    Tarik knows: “This is not an equal, I am bored, go back to sleep.”
    This is what proves the case that KIRAC could never be thought of as mere “horsing around” (as I’m guessing maybe you are accused of?)
    That you are instantly bored with anyone you could easily make cry. And only make the title of your videos the people you could actually respect.

  • M.N.

    Ik vind KIRAC fascinerend omdat jullie als een soort Diogenes (Tarik) met lantaarn (camera) de moderne kunstwereld binnenwandelen op zoek naar iets ‘echts’. De reacties die jullie open, kritische en speelse houding losmaken zijn veelzeggend over die wereld en haar bewoners. Er spreekt ook een bredere kritiek op de algemeen heersende cultuur uit KIRAC, maar door jullie werkwijze weten jullie buiten de gebruikelijke politieke en culturele loopgraven te blijven. Goed werk!

  • giacomo speyart

    @KIRAC Wow what a strong moment in dramaturgy around minute 13 [KIRAC 13: Stigma, The Netflix deal, trouble at the Gerrit Rietveld Academie]. When the protagonist sums up her kafkaesque experience of the trial. She does this by paraphrasing the novel by kafka called the trial and connecting it to how she felt at the time. My psuedointellectual ego got a great boost from this game of not referencing but referencing. The genius plottwist from kirac is: she concludes she got carried away by this kafkaesque feeling. And the most kafkaesque aspect of her story is that she at one point felt she had to take the critique seriously after flinging a rather controversial article into the public domain.

  • ADP

    More output please. I’m thinking Mexican telenovela levels.

  • Jennifer Tietnguyen

    Every episode leaves me bewildered and I love it

  • Xxx

    Ik ben nooit oprecht

  • Klaas Klatergoud

    Dit is schitterend in mijn doffe ogen!! Team KIRAC ontregelt op een fabelachtige manier. Het doet mij denken aan ”het sprookjesbos” van Hans Teeuwen, die uiteraard ook in de zaal zat. [ Premiere KIRAC 16 in De Balie, Amsterdam https://youtu.be/AuNw8Nuj69M ] Prachtig hoe jullie de omgeving gebruiken om jullie eigen hersenspinsels te toetsen. Nog mooier om te zien dat dat een ”Hee maar DIT is niet de afspraak” gevoel teweeg brengt bij menigeen. Eindelijk mensen die autoriteit bepalen aan de hand van inhoud en logica in de dialoog met de medemensch, in plaats van autoriteit erkennen op basis van afgebakende maatschappelijke posities. Jullie bewijzen dat er een soort ongeschreven regel bestaat, die zegt dat het belangrijker is te kijken naar WIE iets zegt, dan te te luisteren naar wat er wordt gezegd. Daarnevens zijn jullie in staat deze ongeschreven regel te breken, schijnbaar tot groot ongenoegen van eenieder die van deze ongeschreven regel afhankelijk lijkt te zijn. Dat is mooi om te zien. KLASSE!!!(zit van binnen)

  • Norsca

    The crème de la crème of YouTube

  • PorfottoJuan

    beste serie op youtube period

  • Z

    Thanks guys ‘The Video PhD’ is great work as always. I’m eager to see the outcome of this. I get the impression that the completion of the PhD is of secondary importance to Kate since early on she says that the work may end up being a few KIRAC videos, and later the deal is sealed once Mathieu indicates his willingness to fail.

    Beyond the more subtle cues, however, it’s clear that there is a religious difference between what you may call the liberated KIRAC and the subservient Mathieu. From the very start we see Mathieu has a tendency to try to qualify everything. The use of the camera is ok because he realizes there is a precident of students using audio. Instead of pondering the image of the guitars on the chairs he must first determine if it is art; if it is worth pondering. With respect to the importance of an artist’s moral purity, he doesn’t dare bridge the gap into drawing his own conclusion; he is happy to wait patiently for someone else to explore this question methodologically and write a paper on it, thus placing it under the scientific canon and qualifying the result as True.

    In the video of his lecture the joke he makes indicates the futility of an overly restricted method which often serves merely to qualify. I find this joke beyond ironic. Freudian slip? Perhaps this is his critique of hypothesis based PhDs in contrast to design based? He seems to want some such framework to be able to interpret any art experience and extract a useful output.

    Methodology becomes a mediator for him that shifts trust in his own in interpretive faculties to trust in methodology, an abstraction. This eventually leaves one’s interpretive faculties underused, rigid, and weak, but unfortunately gaining knowledge always requires interpretation. The truth seeker must take responsibility for the strength of their interprative faculties. They cannot be replaced by methodology, and overreliance on methodology will weaken them. In this sense this type of phd (are there other types?) creates mostly engagement between methodology and subject instead of engagement between agent and subject. Jeff Koons vs Van Gogh.

    Upon adopting responisibility the agent implicitly accepts that they are already applying and slowly refining their own highly unique and indefinite methodology, immediately making any generalized methodology obsolete. You can’t logically engineer a way to engage with art, you can only observe how you tend to engage with it and experiment while you observe (science lol).

    It seems painfully obvious, and moreso as the video progresses, that there’s a religious difference here which inhibits a collaboration with Mathieu as an agent. He is, rather, a subject that is in the process of potentially becoming an agent through the application of arcane KIRACian science. Maybe this is all obvious and the exact point of the video? Or maybe I am missing something? Would love to hear anyone’s thoughts. My apologies for the length.

    • Stefan

      Thanks for interesting responce. Maybe its better to go into this on film, more precise. I think well do that. But it has to do with Mathieu desire to be fan of stuff (he talkes about that in the conversation). He was impressed by kirac and maybe specifically Kate, and wanted to help and become part of the story with what he had to offer: a PhD, a way of gliding into academia, maybe even an academic position for Kate, and also his access to well payed advice boards in cultural institutions. Basicly the game of making kirac culturally legit and then reaping the fruits of that, using it as a trojan horse, or just becoming rich and decadent and have to opportunity to portray how that is. There is a very cunning, playful side to Mathieu who wants to become part of a game, and in this game its not always clear whos on top and these things might shift. Both this cunning side, and the side that wants be fan, worship, is indeed sort of religious. I like that, as is it is irrational. I also give myself religiously to art. I think the whole kirac project, also for kate and me, is about becoming an agent for ‘something else’, which is the kirac project, a religious entity over which we have no individual control, as it absorbs all kinds of outside forces, kate herself already being an outside force to me, stefan. Was this too vague?

      • Z

        Vague in a poetic way, but I think I understand. Yes I was going to include some thoughts on his wanting to be a fan. I like your perspective… different than mine but I think also true. Yes it is a game he wants to play I agree even if he is not fully aware of it. Perhaps I took his professionalism nearly as seriously as he does but obviously that desire to play and be titillated is just beneath that thin veneer, as it is for all of us. I fully support the institutional infiltration I think it will be challenging, funny, rewarding… And yes I see what you mean with KIRAC being a religious entity, some abstraction to serve just like Mathieu and his idea of science. I respect how dynamic you’ve kept the project… very little formula to the construction of each video but an obvious and coherent philosophical underpinning that need not be stated explicitly to work.

  • TTH

    A classmate introduced me when i was studying in bergen. The stefan simchowitz vid is one of the funniest things on youtube. I then started diving into the back catalogue, which is thankfully very deep! I really like your fresh take on doing art content, and i admire your bravado in dealing with institutions. Also, Kate is one of the most bright minds of art crit I have listened to. I have since introduced many of my art and architecture friends in Denmark to your videos. I am looking forward to watching the video podcast phd thing. Saving it to watch the friends. We did a whole cinema setup to watch the king phillip video, which we all found knee slappingly funny

  • Benjamin Merrick

    I really enjoyed the discussion in Podcast 1. You guys are the only people I have ever subscribed to on Patreon, and I think that’s because you’re the only YouTube channel I find genuinely thought-provoking. Other academic ideas are so concerned with narrowing art down to a science that I feel they miss the point altogether: “How Turner uses light”; “What Rafman says about the future” etc. I think the KIRAC method is hard work for the viewer as they are forced to actually think and situate themselves, whereas those other channels I mentioned are concerned with giving viewers concrete answers that simply impose a superstructure on a superstructure. Very boring. Kate fielded the questions so well. A lot of her points reminded me of my recent readings of Karl Ove Knausgaard, who tries to arrive at truth through his autofiction. Mathieu was continually trying to do his job and ground the discussion in the scientific method, but she did a great job of resisting being pulled in by those assumptions. The method as established by Francis Bacon (the other one, ha) has undeniably improved the world in terms of scientific advancement, life expectancy and technology. However, this scientific method that universities as institutions subscribe to has surely repressed more liberating kinds of dialogue along Nietzschean lines. I always think of Hegel as a snare which some supervisors can use to reduce the candidate’s work into something manageable and scientific. I’ve always hated Hegel for that reason, and never understood how thesis – antithesis – synthesis leads to this conception of ‘pure truth’ or ‘pure spirit’, as he puts it. It just catches things in a handy Netflixy net, the way that Stefan suggests that Nietzsche is always defined in terms of his relation to the canon – why can’t he stand alone? Why must our understanding of Nietzsche always be synthesised with understandings of Plato and Kant etc? Nietzsche’s ‘conception of science’ (though I dislike this wording) is much more liberating, and I hope you continue along these lines, as they seem to align with the anti-dogmatic nature of KIRAC itself. Good luck!

  • Floris

    Wat een genot om naar jullie te kijken in KIRAC Podcast #1. Ik vind het dapper en inspirerend hoe jullie een opening in stugge instituten proberen en weten te creëren. Als onderdeel van zo’n instituut (een universiteit) stemt me dat heel vrolijk en hoopvol.

    Ik wens jullie het beste en aanmoedigingen om integer te blijven hebben jullie niet nodig zo te horen.

    Fijne dag!

  • B.

    I appreciate and am excited by KIRAC. You’ve been influential in my life already albeit having subjected myself to your work only over the past two months. I’ve since shared your website to friends who are studying Philosophy, Art History, Psychology, Media, Painting, etc. Has been the source of many conversations already. And has given me a sharper critical awareness of that which is present in New Zealand (barely any art criticism exists here at the moment).

  • BaarnVictor

    Ademloos gekeken. Dit is echt goed.

  • genuine-girl-666

    these people are ultra cringe and additionally in a whole dif sphere of art due to their dreamy european public infrastructure. but yes it would hurt me to listen to which is something i enjoy so 👍

  • [Deleted]

    KIRAC is fire

  • DoYouYou

    Their arguments never hold water if you think about them more than a minute. But they are pretty good at scaring the liberal art bourgeoisie and riding the wave of controversy so I like them.

  • XtF7gT

    If you imagine Kate as an Amish girl just let out for rumspringa her retarded opion makes more sense and it’s easier to imagine yourself being there and being like “that’s fascinating. I’m going to cum in your mouth now.” and her being like “Ja, doch, but you must pull my hair”. [KIRAC 9, Who’s Afraid of Harvey Weinstein]

  • YellowKing

    Very, very, really very good new and fresh take on this whole issue, thanks. [KIRAC 9, Who’s Afraid of Harvey Weinstein]

  • Benjamin Gardiner

    the way Moulai [KIRAC 14, Problem Child] so immediately and resolutely shakes his head when Kate suggests he “find a nice woman” pains me

  • Don_rollo

    Your videos makes me want to poop on my canvases and burn them. That being said, I enjoy watching your dissections.

  • Sony Co

    I love you people………

  • Isaac

    Welke kunst vinden jullie goed?

  • barb79

    Godverdomme wat is dit goed!

  • abstitial

    I’m not very educated in art history but I think they speak quite intelligently – albeit irreverently and flippantly. Whether its for attention, fun, or intellectual stimulation, their bitter critiques feel alive. Even when I don’t agree I feel like they are giving us a lot. I think their art burnout personas resonate – it sucks to dedicate your life to something so generally vapid and detestable.

  • m_dot_holmes_dot

    First thoughts – the hosts are fairly aggressive, and like to state their opinions as fact. I think some points were interesting, but it’s hard to get to the good stuff, without the various personal attacks on the artists and curators they’re throwing out being a turn-off. It’s too bad they don’t want to present their takedowns in a more clinical – objective – way. They might reach more people – if that is their goal? I’ll probably watch a few more before I can say if these people are smart and ruthless or just aggressive and attention seeking.

  • [deleted]

    It’s not a coincidence they list the documentary ‘Weiner’ (about the eponymous politician/adulterer) as influential on their work. The idea is you find a charismatic, ambitious, energetic, but not-so-likeable person and you follow them for a while in a fly-on the wall manner. KIRAC recognized that person in Simchowitz. I’m ambiguous about the project but that episode is a masterpiece. It’s a perfect microcosmic view of the cynical, manipulative art world.

    Since KIRAC insists on their documentaries being art, they’re supposed to be judged as art, not as art journalism. The default position in contemporary art, this is a license to do iniquitous things while discrediting any critique as narrow-minded.

    They’re very intelligent people but also rather arrogant and complacent. They could be the most influential art educators of their generation, but the 10 month gap between the last and next episodes show they don’t give a shit about momentum or building an audience. I hope this means they need the time to make the best docs they can.

  • OrnitoIogy

    KIRAC is hard to watch at times, but I love it.

  • Stressed_Member

    Maybe the best thing that has come out of the Dutch art scene recently is KIRAC (keeping it real art critics)

    Especially (KIRAC 16 ‘King Philip and the Pied Flycatcher’) makes me nauseous.

    Where they show that the dutch art world is mostly being run by ultra boring rich boomers, and many art seems to cater to these boring people, because that is where the money is.

  • gwaar

    I have conflicting thoughts about them. There’s always some pretty insightful moments within them – Kate’s exegeses, Stefan’s trickster moments – but then there’s also some barely articulated politics that seem reactionary. I mostly give it a pass because they’re in a different cultural context, and anyway the videos seem to be about getting a rise out of people using a dangerously refined language.

    I’m always sort of put off balance by them more than I disagree with them – there’s parts of the films where fiction and reportage get mixed, there’s funky pacing, etc. I’m never quite sure where I stand in relation to the video, because I’m never quite sure exactly what the video is. And I can’t quite work out what part of that is deliberate and what is caused by translation issues and lack of context. Part of me thinks it’s a rhetorical strategy on their part to bolster their egos, but part of me thinks that’s too cynical. It’s like, not at all surprising that their website lists Nietszche as a big influence.

  • Ignacio Lanzallo

    Although it is necessary and good to see a “mockumentary” series that confronts the official aesthetics and the consensus in the art establishment, I find a problem with Kirac in how they like to confirm some of the delusions of the cultural bourgeoisie and art establishment. Mainly, Kirac’s spokespersons reinforce the official illusion that either you can be “woke” and with the consensus of the liberal-authoritarian establishment, or “alt-right”. This idea narrows the discussion down, and limits itself to clownish provocation of the “articulately spoken” bourgeoisie and its curators. I think KIRAC should, and would do well to invite an ideologue who is truly to the political Left, and also adversarial to the postmodern progressive art that predominates, to debate the other critics.
    (It seems my previous comment was lost or not published. Maybe because of how the page was loading)

  • Iggy Lanzallo

    I would like to see an episode in which the KIRAC allows an intellectual, critic or writer
    who truly is “of the Left” ideologically, to enter into the polemic and debate Tarek, Stefan and co. Thus far, the mockumentary chapter by chapter seems to keep asserting that these aristocratic activists and expats you confront in the Netherlands– politically correct figureheads like Esche, and the academic hacks who frequent kunsthal addresses like the W139 and the Piet Zwart institute are actually “the Left” whereas one could also argue them to be deeply anti-political, escapist, or post-political, behind the militant posturing. I doubt that socialist cultural critics like Frederick Jameson, Terry Eagleton, or the late Tony Judt would in any manner take kindly either to that representation of the Left, or to the current state of contemporary art and its authoritarian liberal/progressive politics. The episodes also thus far fall short of exposing just how the contemporary art industry, imitative of New York, actually constricts and filters the artistic expression of artists from the “non-West” like Latin America and Middle East, by always expecting certain kinds of political art from these regions. Of course, such an episode might dissatisfy or confuse the people of the Telegraaf and Geenstijl, who perhaps should already be confused.

  • Stefan

    Waarom moet ik steeds iets zien van Wout Neutkens in de rubriek Space bijvoorbeeld? Sponseren jullie hem of zo?

  • Tjappie Konjo

    Ook al is het maar een klein onderdeel van Kirac 16 vond ik de verwerking over midden-oosten conflict en de Koerden in het bijzonder, erg boeiend! Bij de recente inval van Turkije in Syrië was ik op zoek naar goede geopolitieke duiding in de media maar kon deze nergens vinden. Deze film heeft wat dat betreft mij al meer inzicht gegeven dan alle media tot nu toe :p.

    Daarbovenop krijg ik als kijker en kunstleek een soort les in esthetica maar die door het verhalende van de film wel heel boeiend blijft. Ook genieten van een heerlijk inkijkje in zo’n sponsorgezelschap .Bijna jaloersmakende psychoanalytische denkvermogen van Kate en hoe ze de dingen helder kan uitleggen.

    En als je bedenkt dat eerste beelden met Charles Esche uit 2017 komen heb ik respect voor het werk wat in de film zit. Het vertrouwen dat je tijdens het maakproces moet hebben… ik vind het bewonderenswaardig en zou zelf waarschijnlijk helemaal stuk gaan van onzekerheid haha.

    Tarik ook heel sterk in zijn rol als nar en onruststoker maar wel een vrije geest. Dus al met al petje af en waar mag ik doneren?! Ik kijk uit naar de volgende video’s!

  • Teun

    Eindelijk KIRAC 16. Een van de weinige kunstinitiatieven die daadwerkelijk kritisch is, is weer terug. Dank jullie wel.
    “Hij wil niet alleen mij naar die fabriek sturen, hij wil ook zelf naar die fabriek, zodat we daar samen kunnen zitten.” Dat is zo’n beetje wat elke communist beweert.
    Dan later tijdens de discussie:
    Esche zegt iets in de trant van: ‘Toen ik hier kwam vond ik dat de Nederlandse maatschappij te vreedzaam en zelfvoldaan was, dus vond ik dat het de taak was van het museum om te provoceren en onrust te stoken. Nu er zoveel polarisatie en onrust is, vind ik dat het de taak van het museum is om genezing te bewerkstelligen en mensen samen te brengen.’
    Dus Esche vindt dat het de taak van het museum is om de Nederlandse samenleving te ontwrichten en daarna weer te genezen. Hoe vaak wil hij dat doen? Kan het museum zich niet beter concentreren op het succesvol selecteren en presenteren van de beste kunst die ze kunnen krijgen? Hoe denkt hij überhaupt de gewenste ontwrichting en herstelling voor elkaar te krijgen met het museum? En waarom zou het aan hem zijn om te bepalen dat Nederland polarisatie of juist depolarisatie nodig heeft? Als het aan hem zou liggen ligt er een eindeloze cyclus van ontwrichting en herhechting in het verschiet van dit land, die hij dan mag gaan leiden. Een cyclus waar het museum eerst de brand sticht en dan met de splinternieuwe plotseling ontwikkelde blustechnieken op de proppen komt. Knettergek.

  • Jai oublie Mon email

    I love your work and its unique character.

  • Reconquista

    Waar ben ik nou weer beland? Waar gaat dit over, wie zijn dit en waarom kan ik niet stoppen met kijken?

  • Radio Triggered!

    Oké. Helemaal verliefd op die Kate. En die Tarik mag ik ook wel.

  • Sander du Floo

    Geweldig!

  • THE NEW HOUSE

    I get the impression that KIRACand co. are starting to suffocate a little… how many more videos do we have to watch of wealthy neoliberals being lectured on their assumptions and usages of art? not quite Dogme 95…

  • TheLotionInTheBasket

    i love you guys and your little world. please don’t sell out after episode soandso…

  • Robin Hase

    a m a z i n g episode. good job guys.

  • Squirrel Monkey

    Ik zou zo graag een parodietekenfilm willen maken van dit kanaal maar ik ben bang voor Kate en Stefan.

  • Henk

    Ik wil zo’n kankerheerlijk shirtje.

  • Benksy

    Okay, now this is EPIC

  • abstitial

    I remember watching their jon rafman and rem koolhaas videos. I’m subbed to their youtube account but just realized its been 7 months since a post. I’m not very educated in art history but I think they speak quite intelligently – albeit irreverently and flippantly. Whether its for attention, fun, or intellectual stimulation, their bitter critiques feel alive. Even when I don’t agree I feel like they are giving us a lot. I think their art burnout personas resonate – it sucks to dedicate your life to something so generally vapid and detestable.

  • Cancerthestarsign

    It’s not a coincidence they list the documentary ‘Weiner’ (about the eponymous politician/adulterer) as influential on their work. The idea is you find a charismatic, ambitious, energetic, but not-so-likeable person and you follow them for a while in a fly-on the wall manner. KIRAC recognized that person in Simchowitz. I’m ambiguous about the project but that episode is a masterpiece. It’s a perfect microcosmic view of the cynical, manipulative art world.

    Since KIRAC insists on their documentaries being art, they’re supposed to be judged as art, not as art journalism. The default position in contemporary art, this is a license to do iniquitous things while discrediting any critique as narrow-minded.

    They’re very intelligent people but also rather arrogant and complacent. They could be the most influential art educators of their generation, but the 10 month gap between the last and next episodes show they don’t give a shit about momentum or building an audience. I hope this means they need the time to make the best docs they can.

  • ornithoIogy

    KIRAC is hard to watch at times, but I love it.

  • anon324

    Als ik jullie video’s bekijk, verbaas ik me er over hoe gemakkelijk de mensen waar jullie mee in gesprek gaan zich laten opwinden. Een bodemloze comedy gold mine.

  • Bryan Wheeler

    I just watched Ep. 2 and found your targets much more sympathetic than you. Yes, their idea was horrible, but as artists we should understand that growth comes through the process. It’s possible that they would have arrived at an even more nuanced and interesting awareness had they gone through the project without the preemptive criticism. Maybe not, but then we could have just said they made shit. This is like “Minority Report” for art. Y’all are smart, quick, well-spoken, and I’m hoping there’s growth through the remaining episodes…maybe some basic humanity.

  • Quinten Molen

    Ik heb totaal geen interesse in kunst maar toch kijk ik jullie afleveringen. Kate is zo intelligent, heerlijk om naar te kijken. De analysen van de gesprekken zijn ook echt on point.

  • Boris

    KIRAC 15. Weer perfect van begin tot eind.

  • Niek Beenen

    Ik heb heel weinig met abstracte moderne kunst of hoe je dit ook mag classificeren. Alleen KIRAC vind ik fascinerend om naar te kijken op één of andere manier. Het einde van Episode 15 is dan ook een symboliek aangedragen door de kosmos met een hoger doel.

  • Pieter Auper

    Ik snap niets van kunst noch van wat jullie allemaal in die werken zien maar ik vind jullie video’s rete fascinerend.

  • golf

    Best art channel on YouTube

  • Tobias Reynaers

    Pure comic gold. 😂

  • Buse Ilgaz

    i really enjoyed seeing how both of you are 100% honest and sincere, thank you

  • Voynich

    Goed zeg!
    Ik houd echt niet van intellectualistische gesprekken over Kunst of kunst, echter dit gaat èrgens over.
    Dit is een intelligente benadering. Wat een kundigheid en eloquentie in stijl en eigenheid. Applaus !

  • TheNewsNowAndThen

    KIRAC I thought people like you no longer existed

  • SKLR

    Holy shit. You guys are doing God’s work!

  • Bart B.

    Ik vind het lastig onder woorden te brengen hoe blij ik werd na het zien van KIRAC 13. Het is niet enkel de boodschap die gebracht wordt, of de manier waarop, waarvan ik onder de indruk ben. Ik denk ook dat dit een van de eerste keren is dat ik mensen uit “de kunstwereld” dit geluid hoor maken. Dit komt vooral omwille van het feit dat de SJW-cultuur bijna nooit in debat wilt treden over hun mening en/of reden tot annuleren van een spreker omdat deze door een paar mensen als bestempeld worden. Poog je daarnaast op redelijke wijze een gesprek aan te gaan, gaat dit gewoonweg niet omdat ze daar niet open voor staan. Dus ook respect voor de Rietveld academie mensen die uiteindelijk wel het debat aangingen. Hopelijk helpt het hen in de toekomst een wijzer besluit te maken als er een groep leerlingen eist voor een boycot van een spreker, op basis van valse beschuldigingen. Het is niet KIRAC die vermeden had moeten worden; maar de groep die het boycot opeiste, daar zou die school eens een gesprek mee moeten voeren. Ik ben namelijk toch echt van mening dat die groep gekwetsten, die vaak hun eigen leven nog maar net half half op de rails kunnen houden, de boel flink aan het verzieken is. Hoe moeten mensen met zo’n kortzichtige mening, iedere vorm van discussie vermijdend, ooit goed kunnen functioneren in de maatschappij? Als academies als de Rietveld dit gedrag blijft belonen door boycots (etc.) toe te kennen en studenten die mensen vals beschuldigen, serieus blijft nemen, hoop ik dat ze inzien hoe zeer zij zelf niet enkel een deel-, maar gewoon de bron van de problematiek zijn.

    KIRAC, dank voor dit werk! Respect voor jullie houding en mening! All the best for the future!

  • Brad Troemel

    You all are GOING FOR IT

  • mrboxhead91

    what in the hell did i just watch?

  • silverghoul11

    I really appreciate the effort on English subtitles, I have been watching with my mom and some of my friends and they can’t get enough of it. Thanks for your hard work!

  • Anonymous

    Ik heb in de afgelopen twee dagen alle afleveringen en andere video’s op jullie website bekeken en vind het geweldig goed. Het is een potente mix van ‘inhoud’ die vergelijkbaar is met Hard Talk van de BBC – zeer eloquent met de vinger op de zere plek…ik heb bijvoorbeeld enorm genoten van de scherpte in de episode over “De werken van Renzo Martens” – en ‘stijl’ die vergelijkbaar is met de intensiteit en ‘edginess’ van Hunter S. Thompson…Tarik bijvoorbeeld in de episode “The Tears of Mara McCarthy” is weergaloos.

  • Myel Violet

    Vraag mij af of de liefdesrelatie tussen kate en stefan ook niet een noodzakelijke safe space vormt van waaruit hun eigen kunst juist kan ontstaan

  • firstname lastname

    wow een regenboog van intelligentie, het is zo scherp, zo puur en helaas zo zeldzaam

  • Maarttttt

    Blij dat KIRAC bestaat. De collage van confronterende tactieken (soms pesterijen), intellectualisme (soms drogredenen) maken spannende en stimulerende tv. Voelt voor mij aan als een soort reactionair postmodernisme. Iedereen die ik erover spreek heeft een andere mening. Heel scherp. Ik denk dat de invloed van KIRAC ook meer is dan simpelweg trollen, maar een frisse wind door de ingedutte kunstwereld.

  • Emile A.

    Ik vind dit kanaal echt fantastisch. Continue vraag ik mij af of we hier nou met satire, opinie of juist allebei te maken hebben. Ook de verfrissende inzichten die geboden worden (Weinstein verhaal) of het wederhoor met vriendje Kreuk zijn informatief en vermakelijk. In de continue zoektocht óf kunst teleursteld óf verrijkt wil ik graag een suggestie doen voor een nieuwe gast: Geert Jan Jansen waarbij zijn boek “Magenta” ook een aanrader is om te behandelen.

  • Pieter van der Meer

    Godverdomme Kate wat ben je een mooi ding. Zelfs al kleed je je als een schooljongen uit 1965.

  • dlower23

    Kate is beautiful in every conceivable way

  • Benksy

    I love this channel. Its next level shit

  • John Ta

    KIRAC 8 is excellent. So much to unpack. It deserved a re-viewing. I am sympathetic to this guy. I think his heart is in a good place. He is so transparent, which is also why people may dislike him, but I like that. So real, so entertaining. I see him as a robin hood character – selling to the rich and giving to the poor proletariat artist.

  • Joey Koningsbruggen

    lol at first I thought his voice-over was terrible, gradually I got accustomed to it and now I love it.

  • The Minute Hour

    KIRAC 8 is excellent! very well edited/paced, interesting and entertaining throughout. simco is extremely fun to watch and listen to. i loved the entire exchange at the LA gallery about art vs. decoration – i immediately rewatched it multiple times. KIRAC is amazing and i can’t wait to see what you make next.

  • The Minute Hour

    KIRAC 8 is excellent! very well edited/paced, interesting and entertaining throughout. simco is extremely fun to watch and listen to. i loved the entire exchange at the LA gallery about art vs. decoration – i immediately rewatched it multiple times. KIRAC is amazing and i can’t wait to see what you make next.

  • mrboxhead91

    wow, i hope to someday have the ability to articulate and intellectualize like you guys do. perhaps i do but times i feel that i lack the comprehensive skills to do such a thing. what is a question I should ask myself when looking at an artwork? I have problems talking about my own stuff maybe because im not all the way there. my mind drifts into areas of enigma. the process is there but the end result is a vague translation that i fear will be deteriorated by people who will automatically dub it as ostentatious. i digress. i like your videos, it lets me think about the interpretations of art.